کلمه ی توحید « لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ » راز و رمز انتظار
367 بازدید
تاریخ ارائه : 2/14/2013 7:28:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

باسمه تعالی

کلمه ی توحید « لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ » راز و رمز انتظار

عبارت شریفه ی « لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ » دارای دو بخش است .

یک بخش آن نفی است که باید دررسیدن به هدف ؛ قدرت و توان نفی داشت و جرأت نه گفتن را داشت و ناخوشی های باطنی و ظاهری هر چند زیبا راازخود دور کرد و خانه ی دل را از آلودگی ها پاک داشت چون وجود و شدت بیماری ها از انباشته شدن نا پاکی ها و آلودگیها است .

بخش دیگر آن اثبات و پایداری است که باید به خوبی ها روی آورد و به آنها میدان داد و خانه ی دل را که جای تمام پاکی ها است به صاحب اصلی آن سپرد که آن « الله » تبارک و تعالی است که تمام صفات کمال و افعال از آن اوست .

انتظار دارای دو دست است :

دستی برای پاکسازی آلودگی های فکری و گفتاری و عملی و دستی برای تثبیت خوبی های فکری و گفتاری و عملی .

آلودگیها را باید دور کرد و پاکی ها را جایگزین ساخت ، این رمز و راز انتظار است . انتظاری که سرانجام حیات بشری را خیر و نیکی می بیند .

« بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفیظٍ »( هود/ 86 )

ذخیره ی الهى براى شما بهتر است اگر مؤمن باشید. و من بر شما نگهبان نیستم .

با این وصف جایی برای یاس و نا امیدی نمی ماند . در اصل ساکت نشستن ها ، سستی ها ، زشتی ها و پلیدی ها که همگی ناشی از ضعف نگرش و عمل توحیدی بوده ، نوعی فساد و انحطاط است و انباشت بد اندیشی ها وگفتارهای ناروا و اعمال بد موجب یأس و نا امیدی است و اصلاَ جانمایه و حیات ناامیدی در اینها قرار دارد .

« یا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَ أَخیهِ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ » ( یوسف/ 87 )

اى پسران من ، بروید و از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا نومید نباشید ، زیرا جز گروه کافران کسى از رحمت خدا نومید نمى‏شود. »

و نباید مطمع نظر و چشم انداز بد خواهان قرار گرفت .

« وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیرٍ» ( البقرة /120 )

و هرگز یهودیان و ترسایان از تو راضى نمى‏شوند ، مگر آنکه از کیش آنان پیروى کنى. بگو: « در حقیقت، تنها هدایتِ خداست که هدایت [ واقعى‏ ]است . » و چنانچه پس از آن علمى که تو را حاصل شد ، باز از هوسهاى آنان پیروى کنى ، در برابر خدا سرور و یاورى نخواهى داشت .

از توجیهات بی اساس و به دور از تلاش و کوشش حساب شده و صرفاَ ساخته و پرداخته ی خود باید پرهیز داشت .

« إِنَّ الَّذینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمی‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فیمَ کُنْتُمْ قالُوا کُنَّا مُسْتَضْعَفینَ فِی الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فیها فَأُولئِکَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصیراً . » ( النساء/ 97 )

کسانى که بر خویشتن ستمکار بوده‏اند ،[ وقتى ‏] فرشتگان جانشان رامى‏گیرند ، مى‏گویند : « در چه [ حال‏] بودید ؟ » پاسخ مى‏دهند : ما در زمین از مستضعفان بودیم . مى‏گویند : « مگر زمین خدا وسیع نبود تا در آن مهاجرت کنید ؟ » پس آنان جایگاهشان دوزخ است ، و [ دوزخ ‏] بد سرانجامى است .

باید گذشته را پل عبرت ساخت وعبور کرد و فرصت عرض اندام مجدد را نباید به آنها بخشید که دست نیافتنی است و باید بدخواهان را نا امید کرد .

« لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ » ( الکافرون/6 ) دین شما براى خودتان، و دینِ من براى خودم .

چون اصلاح گذشته و روی کردن به راستی و درستی .

« فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌرَحیمٌ » ( المائدة 39 )

پس هر که بعد از ستم کردنش توبه کند و به صلاح آید ، خدا توبه او را مى‏پذیرد، که خدا آمرزنده مهربان است .

اساس انتظار توحیدی بوده و جانمایه ی برخورداری از رحمت واسعه ی الهی می باشد .

« قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُالذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَالْغَفُورُالرَّحیمُ » ( الزمر/53 )

بگو : « اى بندگان من که بر خویشتن زیاده‏ روى روا داشته‏اید از رحمت خدا نومید نشوید . در حقیقت ، خدا همه گناهان را مى‏آمرزد ، که او خود آمرزنده مهربان است .

آنچه شخص منتظر انجام می دهد :

الف – ترک بد اندیشی ها و بد گفتاری ها و بد کرداریها :

« وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قالُوا أَتَتَّخِذُنا هُزُواً قالَ أَعُوذُبِاللَّهِ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْجاهِلینَ » ( البقرة /67 )

و هنگامى که موسى به قوم خود گفت : « خدا به شما فرمان مى‏دهد که : ماده گاوى را سر ببرید » ، گفتند : « آیا ما را به ریشخند مى‏گیرى ؟ » گفت : « پناه مى‏برم به خدا که [ مبادا ] از جاهلان باشم .

« وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُواعَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لا نَبْتَغِی الْجاهِلینَ » ( القصص/55 )

و چون لغوى بشنوند ازآن روى برمى‏تابند و مى‏گویند کردارهاى ما از آنِ ما و کردارهاى شما از آنِ شماست. سلام بر شما ، جویاى [ مصاحبت‏ ] نادانان نیستیم .

امام صادق علیه السلام می فرمایند :

« أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الْمُخْلَصُونَ »

ابو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی المعروف بالشیخ الصدوق ، من لا یحضره الفقیه‏ ، وفات : 381 ق ، ‏محقق / مصحح : غفارى ، على اکبر ، موضوع : کتب اربعه‏ ، عربى ، ‏تعداد جلد : 4 ، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏ ، چاپ: قم ، چاپ: 1413 ق ، چاپ: دوم ، ج‏1، ص523

و به تو پناه مى‏برم از بدترین چیزها که بندگان مخلصت از آن بت و پناه برده‏اند .

ب - اقامت در وادی خوبی ها و نیکی ها :

امام صادق علیه السلام می فرمایند :

« اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ خَیْرِ مَا سَأَلَکَ بِهِ عِبَادُکَ الْمُرْسَلُون » / همان

بار خدایا من از تو از بهترین آن چیزها که بندگان صالح و نیکوکارت از تو خواسته ، می خواهم ( به من نیز عطا فرمائى )

‏ج - باز کردن عرصه به نیکی ها و نیک ها .

« وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ » ( الأنبیاء/ 105 )

و در حقیقت ، در زبور پس از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد .

د - سپردن امور به صالحان با یقین به اینکه آینده قطعاَ از آن صالحان خواهد بود :

« وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ » ( القصص/5 )

و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم‏] گردانیم، و ایشان را وارث [ زمین ‏] کنیم .

منتظران در امنیت و آسایش هستند :

چون ریشه و اساس نا امنیتی روحی ناشی از بدی هایی است که از انسان صادر شده است و دیگر در اختیار او نیست و از سویی غم نیز ناشی از آینده ای است که برای او نامعلوم بوده و نمی داند که چگونه و در چه حالی خواهد بود و منتظران توحیدی فارغ از این هر دو امرند .

« إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ » ( الأحقاف/13 )

محقّقاً کسانى که گفتند : « پروردگار ما خداست » سپس ایستادگى کردند ، بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد .

قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلّم قَالَ جَبْرَئِیلُ علیه السلام یَقُولُ اللَّهُ :

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ الرِّضَا علیه السلام بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا .

فتال نیشابورى‏ ، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین‏ ، وفات 508 ق‏ ، عربى‏ ، تعداد جلد : 2 ، ناشر : انتشارات رضى‏ ، چاپ : قم‏ ، چاپ : اول‏ ، ج‏1 ، ص 42 .

خداوند مى‏فرمایند : لا اله الا الله‏ حصار من است . هر کس به حصار من در آید از عذاب من در امان خواهد بود .

امام رضا علیه السلام می فرمایند : با شرط هایش و من از شروط آن هستم .

کمال بارعی – تبریز

Bott