آفت های مجلس
72 بازدید
تاریخ ارائه : 4/1/2014 10:32:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

باسمه تعالی

آفت های مجلس

تحریف ، غلوّ ، مقابله در شخصیت های الهی ، طرح مطالب بی اساس و به دور از منطق وحیانی ، نسبت دادن های باب میلی ، وهن مجلسی یا نداشتن تناسب محتوا با موضوع ، شخصیت سازی های کاذب ، غفلت سازی از شخصیت های حقیقی یا الگوی حسنه  و تجاری کردن و نگرش تجاری داشتن  از جمله ی آفت های یک مجلس و محفل هستند که اگر هر یک از مجلسیان دقت نکنند و مجالس را از آنها پاک نسازند ، آن مجلس قطعاً در خط ّ مخالفین بوده و کار آنان را انجام داده است و به نفع آنان تمام خواهد شد و آرزوی دست نیافتنی آنان را محقق می نماید در حالیکه آنان برای رسیدن به مقصد و منظر خویش می بایستی هزینه های هنگفتی را متحمل می شدند و موفقیتی هم عایدشان نمی شد و چنین مجلسی با این آفت ها به راحتی و آسودگی خواست مخالفین را برآورد کرده است و آنان را بدون تحمل کمترین رنج و زحمت به خواست نامبارکشان موفق کرده است . مجلسی با نام یاری حق و برقراری قسط ، عدل ، ستیز و تبرّی از ظالمان و هدایت به صراط مستقیم برگزار می گردد ولی عملاً در یاری ظالمان تمام گامت می ایستد و از یاری ستمگران و اهداف شوم آنان از هیچ تلاش و کوششی فرو گذاری و دریغ نمی ورزد و معصیت و گمراهی را نصیب اهالی آن می سازد  . 

لذا برای بازی نکردن در زمین دشمن و ناگام گذاشتن مخالفین باید اصل وجودی مجالس الهی که تبیین معارف و ارزشهای الهی و هدایت است را شناخت و تمام حرکات از ریز و درشت گفتاری و کرداری و رفتاری گرفته تا اطعمه ، اشربه و  پوشش را بر اساس قرآن و سنت و سیره ی حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین قرار داد ، سنجید و ارزیابی کرد و به رفع نقایص و عیوب پرداخت و سرسوزنی برای چشمداشت گرفتاران در وادی ضلالت و متعصبان به سنن جاهلی باقی نگذاشت و هر آنچه برخلاف قرآن و سنت است و آفت شناخته می گردد به دقت و ظرافت تعریف کرد و زیر نظر گرفت و دامن مجالس را از آفت ها دور داشت و با گامتی تمام و استوار به بر پایی مجالس الهی قیام کرد و بر دامنه و گستره ی مجالس الهی افزود و چنین مجلسی هم ممکن نخواهد بود مگر این امر وحی را دقیقاً نصب العین قرار داد :

«  وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ وَ في‏ هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصيرُ  »

(  الحج /78 )

و در راه الله چنان كه حق جهاد [ در راه‏ ] اوست جهاد كنيد ، اوست كه شما را [ براى خود ] برگزيده و در دين بر شما سختى قرار نداده است . آيين پدرتان ابراهيم [ نيز چنين بوده است ‏] او بود كه قبلًا شما را مسلمان ناميد ، و در اين [ قرآن نيز همين مطلب آمده است‏ ] تا اين رسول بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشيد . پس نماز را برپا داريد و زكات بدهيد و به پناه الله رويد . او مولاى شماست چه نيكو مولايى و چه نيكو ياورى  .

و با فرمایش حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم آن را محقق ساخت : 

« إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِيهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا »

(  احمد بن على طبرسى ، الإحتجاج على أهل اللجاج‏ ، وفات : قرن 6، دو جلدی ، ناشر: مرتضى‏ ، چاپ : مشهد ، چاپ : 1403 ق‏ ، چاپ : اول‏ ، ج‏1، ص233   )

همانا من در ميان شما دو چيز سنگين و گران مي گذارم ، چيزى كه اگر بدان چنگ زنيد هرگز پس از من گمراه نشويد :

1 -  كتاب الله یعنی قرآن

2 -  و عترت من أهل بيتم

و قطعاً اين دو از يك ديگر جدا نشوند تا در كنار حوض كوثر بر من درآيند ، پس بنگريد چگونه پس از من در باره ی آن دو رفتار كنيد ، آگاه باشيد كه اين ( يعنى تمسك بعترت ) آب خوشگوار و شيرين است پس بياشاميد ، و آن ديگر ( يعنى روى برتافتن از ايشان ) آب شور و تلخ است و از آن بپرهيزيد.

تا مجلسی باشد که مشمول رحمت الهی باشد و به صراط مستقیم هدایت نماید و سعادت حقیقی انسان  را بر آورد سازد  :

« فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ في‏ رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْديهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقيماً »

( النساء /175 )

و امّا كسانى كه به الله گرويدند و به او تمسّك جستند، به زودى [ الله ] آنان را در جوار رحمت و فضلى از جانب خويش درآورد ، و ايشان را به سوى خود ، به راهى راست هدايت كند.

                        با آرزوی توفیق الهی بر متولیان محترم و مصفّا به صفای الهی

کمال بارعی - تبریز